Hírek
2021. Január 28. 15:03, csütörtök |
Életmód
Forrás: mti - illusztráció: pixabay
A szelek hatékonyabb meglovaglásával csökkenthetik kibocsátásukat a repülőgépek
Üzemanyagot és időt takaríthat meg, valamint csökkentheti a károsanyag-kibocsátást, ha a transzatlanti járatok útvonalait úgy módosítják, hogy kihasználják a nagy magasságban lévő kedvezőbb szeleket.
A Readingi Egyetem tudósai arra jutottak, hogy a New York és London között közlekedő járatok tavaly télen akár 16 százalékkal kevesebb üzemanyagot használtak volna fel, ha jobban kihasználják a nagy magasságban gyorsan áramló szeleket - írja az EurekAlert tudományos portál.
Az új műholdak hamarosan lehetővé teszik a transzatlanti járatok pontosabb követését, és azt, hogy biztonságos távolságot tartsanak egymástól. Ezáltal a légitársaságok rugalmasabban választhatják meg az útvonalakat, hogy pontosabban követhessék a kedvező hátszeleket és elkerüljék az ellenszelet. Ezzel a repülési szektor számára a technológia fejlesztésénél olcsóbb és közvetlenebb mód adódik a károsanyag-kibocsátás csökkentésére.
A transzatlanti járatok jelenlegi útvonalán a légitársaságok több üzemanyagot égetnek el, és több szén-dioxidot bocsátanak ki, mint amennyi szükséges lenne. Bár a szeleket valamilyen szinten figyelembe veszik az útvonalak tervezésénél, a gépek üzemeltetési költségeinek csökkentése jelenleg nagyobb prioritást élvez, mint az üzemanyag-égetés és a szennyezés minimalizálása - mondta Cathie Wells, a Readingi Egyetem matematikusa, a kutatás vezetője.
"A hatékonyabb repülőgépekre vagy a bioüzemanyagokra váltás jelentősen csökkentené a kibocsátást, de költséges lenne, és évtizedekbe telne a megvalósítása. A repülési útvonal egyszerű módosítása jóval olcsóbb és azonnali haszonnal járna. Ez nagyon fontos, mivel sürgősen csökkenteni kell a légi közlekedésből eredő károsanyag-kibocsátást a klímaváltozás jövőbeli következményeinek csökkentése érdekében" - emelte ki Paul Williams, a Readingi Egyetem atmoszférakutatója, az eredményeket az Environmental Research Letters című tudományos lapban bemutató tanulmány társszerzője.
A kutatáshoz mintegy 35 ezer járatot elemeztek 2019. december 1. és 2020. február 29. között. A szakértők összehasonlították a London és New York közötti út során elhasznált üzemanyag mennyiségét az abban az időben lehetséges leggyorsabb útvonaléval, melynek során a gépek futóáramlatokon vagy azok környezetében repültek volna.
Az eredmények szerint a szelek jobb kihasználása mintegy 200 kilométerre elegendő üzemanyagot spórolt volna meg átlagosan repülésenként, ami a téli periódusban összesen 6,7 millió kilogrammnyi szén-dioxiddal csökkentette volna a kibocsátást.
A Londonból New Yorkba tartó járatokon ez átlagosan 1,7 százalékos, a keleti irányba, New Yorkból Londonba tartó járatokon 2,5 százalékos üzemanyag-spórolást jelentett volna.
A légiközlekedés jelenleg az ember okozta széndioxid-kibocsátás 2,4 százalékáért felel, és az arány folyamatosan növekszik.
Ezek érdekelhetnek még
2024. November 10. 19:43, vasárnap | Életmód
FELÚJÍTÁSI HULLÁM: NEMZETKÖZI WORKSHOP A TÁRSASHÁZI FELÚJÍTÁSOK FELLENDÍTÉSÉÉRT BUDAPESTEN
Az Európai Építőipari Szövetség (EBC) és az Ipartestületek Országos Szövetsége (IPOSZ) szervezésében ma egy átfogó szakmai workshopot tartottak Budapesten a társasházi felújítások ösztönzésére, melynek középpontjában az energiat
2024. November 09. 07:53, szombat | Életmód
Energiaügyi Minisztérium: idén is jócskán több mint 1 gigawattal nő a hazai naperőművi összteljesítmény
Az átviteli rendszerirányító MAVIR frissített adatgyűjtése szerint november elsejére összesen 7351 megawattot tett ki a hazai napenergia kapacitás.
2024. November 07. 07:54, csütörtök | Életmód
Karikó Katalin: be kell mutatni a tudomány eredményeit az embereknek
Be kell mutatni a tudomány eredményeit az embereknek - jelentette ki Karikó Katalin szerdán a Szegedi Tudományegyetem (SZTE) Innovációs napján.